ما در شبکه های اجتماعی :

توصیه برای داشتن ذهن خلاق -2

دسته بندی


محبوب ترین مقاله ها


آموزش مربیان
8 بهمن 1401

آموزش مربیان مجتمع آموزشی ره پویان استان ...

مسابقات UCM3 استانی شهر محلات
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر محلات بهمن ...

مسابقات UCM3 استانی شهر یزد
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر یزد بهمن ...

مسابقات UCM3 استانی شهر گرگان
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر گرگان بهمن ...

مسابقات UCM3 استانی شهر زابل
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر زابل بهمن ...

مسابقات UCM3 استانی شهر شهرکرد
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر شهرکرد بهمن ...

برچسب ها


توصیه برای داشتن ذهن خلاق -2

توصیه برای داشتن ذهن خلاق -2

۲. نقطه‌ها را به هم وصل کنید

استیو جابز در سخنرانی معروف خود در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه استنفورد درباره‌ی وصل کردن نقطه‌ها صحبت کرد و گفت خلاقیت چیزی جز وصل کردن نقطه‌ها به همدیگر نیست.

اگر بتوانید ارتباط بین حقایق را ببینید، آن‌وقت می‌توانید چیزی متفاوت خلق کنید. این دقیقا همان قابلیتی است که مشتریان‌تان از شما انتظار دارند. شاید خود مشتری به این امر آگاه نباشد، اما وقتی به شما مراجعه می‌کند ناخودآگاه انتظار دارد یک دیدگاه نو در اختیارش بگذارید.

برای اینکه بتوانید ارتباط بین ایده‌های مختلف را بهتر درک کنید، باید مهارت‌های متنوعی را در خودتان پرورش دهید. فقط به مهارتی که ذاتا در آن توانایی دارید بسنده نکنید. مثلا اگر طراح وب‌سایت هستید برنامه‌نویسی نیز یاد بگیرید، چرا که با یادگیری دانش فنی برنامه‌نویسی به عنوان مهارت جدیدی که تا به حال با آن آشنا نبودید، می‌توانید جرقه‌های خلاقیت را در ذهن خود بارور کنید. شاید هرگز طراحی وب‌سایت با متن عمودی به ذهن‌تان هم خطور نکرده باشد، اما وقتی با اصول HTML و CSS آشنا شوید نه تنها یاد می‌گیرید چگونه متن عمودی ایجاد کنید، بلکه ممکن است بخواهید از متن عمودی در طراحی وب‌سایت نیز استفاده کنید.

ارتباط بین ایده‌های مختلف با اندکی مطالعه و کندوکاو بیشتر بر شما آشکار خواهد شد. مهارت‌هایی را یاد بگیرید که استعدادهای ذاتی‌تان را تقویت کنند. یادگیری عکاسی را به نویسندگان، توسعه‌ی نرم‌افزار را به طراحان وب‌سایت و بالعکس، پیشنهاد می‌کنم. مطمئن باشید اگر فراتر از موضوع در دست بررسی را ببینید، در جلب رضایت مشتریان‌تان موفق‌تر خواهید بود. شاید شما به موجب این توانایی به نکته‌ای پی ببرید که مشتری از آن غافل بوده است و از این رو توصیه‌هایتان تا حد زیادی کارساز واقع شوند.

 

۳. از روش فهرست‌‌نویسی استفاده کنید

اگر در حال حاضر از فناوری، سرمایه یا هرگونه پشتوانه‌ی دیگری که برای تحقق ایده‌های‌ خود لازم دارید محروم هستید، باز هم نباید دست از تفکر بردارید. امیدوار باشید که روزی منابع مورد نیازتان را به دست آورید. فراموش نکنید که واقعیت زاده‌ی تخیل است. ماشین خلاقیت را با هر تخیلی که پر کنید، در نهایت همان را در قالب یک محصول یا نوآوری منحصربه‌فرد تولید خواهد کرد. 

برخی فکر می‌کنند روش فهرست‌نویسی برای افرادی که ذهن خلاق دارند محدودکننده است، اما همیشه این‌طور نیست. فهرست‌ها در صورتی برای تفکر خلاق محدودکننده محسوب می‌شوند که فقط حاوی وظایف تکراری روزمره و زمان انجام این امور باشند، در حالی‌که یک فهرست کارآمد نباید صرفا ابزاری پیش پا افتاده برای مدیریت امور در نظر گرفته شود.

فهرست‌نویسی برای متفکران خلاق به منزله‌ی ترسیم یک نقشه‌ی راه ذهنی است؛ نقشه‌ای که تمامی ایده‌هایشان را قبل از اینکه توسط موجی دیگر از افکار خلاق نابود شوند، ثبت می‌کند. توماس ادیسون، جان لِنون و لئوناردو داوینچی از جمله متفکران خلاق در تاریخ هستند که از این روش به عنوان یک ابزار خلاقیت استفاده می‌کردند. طراحان و تصویرگران نیز می‌توانند از این روش برای ثبت سریع ایده‌های خود در قالب نوشته یا شکل استفاده کنند. به این ترتیب، هر وقت درگیر یک پروژه‌ی جدید می‌شوید، می‌توانید تمامی ایده‌های خلاق خود را جلوی چشم داشته باشید و از آنها الهام بگیرید.

مثلا بدون اینکه خیلی فکر کنید یا روی چیزهای غیرممکن دست بگذارید، فهرستی از اهدافی که دوست دارید به عنوان یک آزادکار در حیطه‌ی شغلی خود به آنها برسید، تهیه کنید. فقط کافی است هرچه را به ذهن‌تان می‌رسد بنویسید، اما نوشته‌های خود را ویرایش نکنید. سپس فهرستی را که تهیه کرده‌اید با خودتان مرور کنید. باید بفهمید چه چیزی مانع رسیدن به اهداف دلخواه‌تان شده است. یادتان باشد این شما هستید که واقعیت را می‌سازید. پس خلاقانه فکر کنید و ذهن خلاق خود را پرورش دهید تا بتوانید برای مشکلاتی که ممکن است در شغل‌تان به وجود بیایند، راه‌حل‌های مناسب پیدا کنید و در نزد مشتری نیز یک مشکل‌گشای توانا جلوه کنید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است