ما در شبکه های اجتماعی :

ویژگی های افراد خلاق – 1

دسته بندی


محبوب ترین مقاله ها


آموزش مربیان
8 بهمن 1401

آموزش مربیان مجتمع آموزشی ره پویان استان ...

مسابقات UCM3 استانی شهر محلات
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر محلات بهمن ...

مسابقات UCM3 استانی شهر یزد
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر یزد بهمن ...

مسابقات UCM3 استانی شهر گرگان
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر گرگان بهمن ...

مسابقات UCM3 استانی شهر زابل
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر زابل بهمن ...

مسابقات UCM3 استانی شهر شهرکرد
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر شهرکرد بهمن ...

برچسب ها


ویژگی های افراد خلاق – 1

ویژگی های افراد خلاق – 1

ادیسون، نیوتون، انیشتین، ماری کوری، چارلی چاپلین، استیو جابز و مانند اینها افرادی بود که از تفکر خلاق برخوردار بودند. اما خلاق بودن همیشه به معنی انجام کارهای بزرگ نیست، بلکه خلاقیت می تواند در تصمیم گیری ها و اقدامات کوچک نیز باشد ولی تاثیرات این اقدامات و تصمیم گیری ها می تواند بسیار مثبت باشد. بطور کلی افرادی که دارای تفکر خلاق هستند دارای ویژگی های متعددی هستند اما مهمترین ویژگی های مشترک آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱آنها خیال‌پردازی می‌کنند

افراد خلاق علی‌رغم چیزی که معلم سوم دبستان‌شان به آنها گوشزد کرده است، باور دارند که خیال‌پردازی به هیچ وجه وقت تلف کردن نیست.

گرچه خیال‌پردازی ممکن است بی‌فکری به نظر برسد، یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان داده است که این کار در واقع می‌تواند شامل حالتی از درگیری شدید ذهنی باشد. خیال‌پردازی می‌تواند منجر به اتصالات و بینش‌های ناگهانی شود، زیرا به توانایی ما در یادآوری اطلاعات در مواجهه با حواس‌پرتی‌ها ارتباط دارد. عصب‌شناسان همچنین دریافته‌اند که روندهای ذهنی درگیر در خیال‌پردازی، با روندهای ذهنی درگیر در تخیل و خلاقیت یکسان است.

۲آنها همه‌چیز را مشاهده می‌کنند

جهان برای مردم خلاق در حکم یک صدف است. آنها همه جا و در هر موقعیتی فرصت‌هایی را می‌بینند و مدام در حال جمع‌آوری اطلاعاتی هستند که تغذیه‌ای برای حالات خلاقانه‌شان هستند. همان‌طور که به دفعات از « هِنری جِیمز » نویسنده‌ی آمریکایی، نقل شده است، نویسنده کسی است که هیچ چیزی از دیدش پنهان نمی‌ماند.

« جوآن دیدی‌یِن »  نویسنده‌ی آمریکایی، همیشه و همه جا یک دفترچه همراه داشت و می‌گفت که مشاهداتش را پیرامون افراد و رخدادها یادداشت می‌کند تا در نهایت بتواند از آنها به عنوان روشی برای شناخت بهتر پیچیدگی‌ها و تناقضات ذهن خودش استفاده کند.

۳آنها زمان‌هایی کار می‌کنند که بیشترین بهره‌وری را دارند

بسیاری از هنرمندان بزرگ می‌گویند که بهترین کارهای‌شان را صبح خیلی زود یا آخر شب انجام می‌دهند. « ولادیمیر نابوکوف »  رمان‌نویس روس-آمریکایی، به محض اینکه از خواب بیدار می‌شد، ساعت ۶ یا ۷ صبح، شروع به نوشتن می‌کرد و « فرانک لوید رایت » آرشیتکت و طراح داخلیِ اهل آمریکا، ساعت ۳ یا ۴ صبح از خواب بیدار می‌شد و چندین ساعت کار می‌کرد و دوباره می‌خوابید. فرقی نمی‌کند چه ساعاتی، اما افرادی با کارهایی خلاقانه اغلب می‌دانند که چه زمان‌هایی ذهن‌شان شروع به کار می‌کند و در نتیجه روزشان را طبق آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

۴آنها زمان‌هایی را در تنهایی می‌گذارنند

« رولو مِی » روان‌شناسِ وجودگرایِ اهل آمریکا می‌نویسد: برای باز گذاشتن راه خلاقیت، هر فردی باید ظرفیت استفاده‌ی سازنده از تنهایی‌اش را داشته باشد و بر ترس از تنها بودن غلبه کند.

هنرمندان و افراد خلاق اغلب به عنوان افراد منزوی دسته‌بندی می‌شوند و با اینکه شاید مسئله این نباشد، انزوا و تنهایی می‌تواند کلید خلق بهترین کارهای‌شان باشد. از نظر کافمن، این موضوع با رویاپردازی مرتبط است. زیرا ما باید زمانی را برای تنها بودن در اختیار خودمان قرار دهیم تا ذهن‌مان امکان پرسه زدن را پیدا کند.

۵آنها موانع زندگی را به نفع خودشان برمی‌گردانند

یکی از حوزه‌های نوظهور روان‌شناسی به نام « شکوفایی پساحادثه‌ای » ، بیان می‌کند که بسیاری از مردم می‌توانند از سختی‌ها و حوادث سال‌های ابتدایی زندگی‌شان در جهت رشد و شکوفایی خلاقانه‌ و پایدار در زندگی‌ استفاده کنند. به طور خاص، محققان دریافته‌اند که حوادث زندگی می‌توانند به افراد کمک کنند تا در زمینه‌هایی مانندِ ارتباطات بین فردی، معنویت، قدر دانستنِ زندگی، قدرت فردی و -مهم‌تر از همه در مورد خلاقیت- یافتنِ فرصت‌های تازه در زندگی بهره ببرند.

۶آنها به دنبال تجربیات تازه هستند

افراد خلاق عاشق این هستند که خودشان را در معرض تجربیات، احساسات و حالات ذهنی تازه قرار دهند و این گشادگی، پیشگوی مهمی از خروجی‌ها و نتایج خلاقانه است.

کافمن می‌گوید: آغوش گشودن به سوی تجربه‌های نو همواره قوی‌ترین نشانه‌ی دستاوردهای خلاقانه است. این شامل جنبه‌های مختلف و متعددی می‌شود، اما همه‌ی آنها به هم مرتبط هستند: کنجکاوی فکری، جست‌وجوی هیجان، پذیرش هیجانات و همچنین پذیرا بودن نسبت به تخیلات. چیزی که همه‌ی اینها را با هم جمع می‌کند، محرکی برای کشف شناختی و رفتاریِ جهان است، هم دنیای درون‌تان و هم دنیای بیرون‌تان. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است