ما در شبکه های اجتماعی :

ویژگی های افراد خلاق – 3

دسته بندی


محبوب ترین مقاله ها


آموزش مربیان
8 بهمن 1401

آموزش مربیان مجتمع آموزشی ره پویان استان ...

مسابقات UCM3 استانی شهر محلات
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر محلات بهمن ...

مسابقات UCM3 استانی شهر یزد
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر یزد بهمن ...

مسابقات UCM3 استانی شهر گرگان
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر گرگان بهمن ...

مسابقات UCM3 استانی شهر زابل
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر زابل بهمن ...

مسابقات UCM3 استانی شهر شهرکرد
8 بهمن 1401

مسابقات UCM3 استانی شهر شهرکرد بهمن ...

برچسب ها


ویژگی های افراد خلاق – 3

ویژگی های افراد خلاق – 3

۱۳آنها از محدوده‌ی ذهنی خود خارج می‌شوند

کافمن می‌گوید : یکی دیگر از اهداف خیال‌بافی این است که به ما کمک کند از دیدگاه‌های محدود خودمان بیرون بیاییم و روش‌های دیگرِ اندیشیدن را کشف کنیم که می‌تواند یکی از عواید مهم کار خلاقانه باشد.

کافمن می‌گوید: خیال‌بافی برای این به وجود آمده است تا به ما کمک کند که «اینجا و اکنون» را رها کنیم. شبکه‌ی مغزی‌ای که مرتبط با خیال‌پردازی است، همان شبکه‌ی مغزی‌ای است که با نظریه‌ی ذهن هم مرتبط است. من دوست دارم نام آن را « شبکه‌ی مغزی تخیل » بگذارم. این شبکه به شما اجازه می‌دهد که خود آینده‌تان را تجسم کنید، اما به شما این امکان را نیز می‌دهد که تصور کنید دیگران به چه چیزی فکر می‌کنند.

تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که ایجاد « فاصله‌ی روانی »، یعنی از دیدگاه فرد دیگری به موضوع نگاه کردن یا فکر کردن به یک پرسش به گونه‌ای غیرواقعی یا ناآشنا، نیز می‌تواند به اندیشیدن خلاقانه کمک کند.

۱۴آنها سررشته‌ی زمان از دست‌شان درمی‌رود

افراد خلاق درمی‌یابند هنگامی که در حال نوشتن، رقصیدن، نقاشی کردن یا بیان خودشان به هر نحو دیگری هستند، احساس « غوطه‌ور شدن » در کارشان یا همان حسی را دارند که به آنها کمک می‌کند در بالاترین سطح از توانایی‌های‌شان اثری را خلق کنند. « تچان »حالتی روانی است که در آن فرد از اندیشیدن خودآگاه فراتر می‌رود و به حالتی تشدیدیافته از تمرکز و آرامشِ بدون تلاش می‌رسد. هنگامی که فردی در این حالت است، عملا نسبت به هر گونه فشار یا حواس‌پرتی درونی یا بیرونی که بتواند مانع از عملکردش شود، ایمن خواهد شد.

هنگامی در این حالت قرار می‌گیرید که فعالیتی را انجام دهید که هم از آن لذت می‌برید و هم در آن مهارت دارید و در عین حال شما را به چالش هم می‌کشد، همان‌طور که هر کار خلاقانه‌ای اینگونه است.

۱۵آنها اطراف‌شان را پر از زیبایی می‌کنند

افراد خلاق سلیقه‌ی بسیار خوبی دارند و در نتیجه از اینکه اطراف‌شان را با زیبایی پر کنند، لذت می‌برند.

مطالعه‌ای که در مجله‌ی «روان‌شناسیِ زیبایی‌شناسی، خلاقیت و هنر » چاپ شده است نشان می‌دهد که موسیقی‌دان‌ها، شامل موسیقی‌دان‌های ارکسترها، مدرس‌های موسیقی و تک‌نوازها، حساسیت و پاسخ‌گویی بالایی نسبت به زیباییِ هنری دارند.

۱۶آنها نقاط را به هم وصل می‌کنند

اگر تنها یک چیز وجود داشته باشد که افراد به‌شدت خلاق را از دیگران متمایز کند، توانایی دیدن فرصت‌ها در جاهایی است که دیگران نمی‌بینند. یا به عبارت دیگر، بصیرت! بسیاری از هنرمندان و نویسندگان بزرگ گفته‌اند که خلاقیت در حقیقت توانایی وصل کردن نقطه‌هایی به یک‌دیگر است که دیگران شاید هرگز به فکر وصل کردن‌شان نیفتاده باشند.

استیو جابز می‌گوید:

خلاقیت تنها وصل کردن چیزها به یکدیگر است. هنگامی که از افراد خلاق می‌پرسید چطور این کار را انجام داده‌اند، آنها کمی احساس گناه می‌کنند چون واقعا کاری انجام نداده‌اند، بلکه فقط چیزی را دیده‌اند که پس از مدتی به نظرشان واضح آمده است، در واقع آنها فقط توانسته‌اند تجربیات‌شان را به هم متصل کنند و چیزهای تازه‌ای بسازند.

۱۷آنها همواره چیزهایی را تغییر می‌دهند

کافمن می‌گوید : که گوناگونی تجربیات، بیش از هر چیز دیگر، برای خلاقیت حیاتی است. افراد خلاق دوست دارند چیزها را تغییر دهند، چیزهای تازه‌ای را تجربه کنند و از هر چیزی که زندگی را یکنواخت‌تر می‌کند، دوری کنند.

کافمن می‌گوید: افراد خلاق تنوع بیشتری در تجربیات‌شان دارند و عادت کردن قاتل گوناگونیِ تجربیات است.

۱۸آنها برای تمرکز حواس وقت می‌گذارند

افراد خلاق ارزش یک ذهن شفاف و متمرکز را می‌دانند، زیرا کارشان به آن وابسته است. بسیاری از هنرمندان، کارآفرینان، نویسندگان و سایر کسانی که کارهای خلاقانه می‌کنند، مانند « دِیوید لینچ »، از مدیتیشن به عنوان ابزاری برای دسترسی به خلاقانه‌ترین حالات ذهن‌شان استفاده می‌کنند.

علم نیز این ایده را که تمرکز حواس واقعا می‌تواند به روش‌های متعدد، قدرت مغز را تقویت کند، تایید می‌کند. مطالعه‌ای در آلمان در سال ۲۰۱۲ نشان داده است که روش‌های مدیتیشن خاصی می‌تواند اندیشیدن خلاق را ارتقا بخشد. همچنین تمرینات تمرکز حواس با تقویت حافظه و تمرکز، ارتقای سلامت عاطفی، کاهش استرس و اضطراب و بهبود شفافیت روانی مرتبط است و همه‌ی اینها منجر به بهبود تفکر خلاق می‌شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است